speelweekend 9-10 mei
Het laatste officiële speelweekend voor DBG. Hieronder volgen de verslagen:
HEREN LIGA 2 PROMOVEREN NA STERKE SEIZOENSAFSLUITER
De Heren Liga 2 van HC Don Bosco Gent begonnen aan hun laatste wedstrijd van het seizoen met nog een laatste mathematische kans op promotie naar Liga 1. Daarvoor moesten ze zelf winnen van HC Overpelt en hopen op puntenverlies van Kortrijk tegen Roeselare.
Onze Heren deden alvast wat ze moesten doen en hebben hun seizoen in stijl afgesloten met een knappe 34-25 overwinning tegen HC Overpelt, ditmaal in een andere setting, niet onze vertrouwelijke Hel van de Hekers, maar Sporthal LAGO Rozebroeken.
De start verliep aarzelend. Overpelt profiteerde meteen en liep uit tot 2-5, maar Don Bosco rechtte de rug. Met rake treffers van Karel Heyndrickx en secure afwerking van Simon Vanakker knokte de ploeg zich terug in de wedstrijd.
Daarna kwam de motor helemaal op gang. Lukas vond meermaals knap ruimte op pivot en werkte uitstekend af, Wouter liet het net maar liefst vijf keer trillen en defensief stond Don Bosco steeds steviger. Overpelt speelde volwassen en met veel ervaring, maar de energie, snelheid en gretigheid van onze jonge ploeg namen de bovenhand. Ruststand: 18-12.
Ook na de pauze bleef Don Bosco op hetzelfde elan doorgaan. Thymen, Milo en Artuur lieten zich gelden, terwijl Lukas en Simon opnieuw hun stempel drukten op de wedstrijd. De zege kwam niet meer in gevaar en met een overtuigende 34-25 eindstand werd het sportieve werk perfect afgerond.
Daarna was het afwachten op de uitslag van Roeselare – Kortrijk. En het scenario draaide helemaal in ons voordeel uit: Roeselare won overtuigend, waardoor niet alleen de overwinning, maar ook de promotie naar Liga 1 een feit werd.
Een felbevochten laatste wedstrijd, een ploeg die bleef geloven en een seizoen dat eindigt met trots, vreugde en promotie. Proficiat aan spelers en coaches!
Ook een speciale vermelding voor Mizuki Sanji, onze snelle linkerhoek uit Japan, die zijn laatste wedstrijd speelde voor hij terugkeert voor zijn studies. Dankjewel voor je inzet dit seizoen en veel succes!
💛🖤

HUBO – JM14 – Wat. Een. Match. 💛🖤
Onze U14 trok vandaag helemaal naar Tongeren voor een absolute topper. Beide ploegen waren nog ongeslagen in de VHV en na het eerdere gelijkspel wist iedereen: hier stond veel op het spel. De winnaar mocht door naar de Vlaamse finale. 🔥Beide teams startten sterk en hielden elkaar perfect in evenwicht. @handbaldbgent slaagde er lange tijd in om telkens dat kleine voorsprongetje te maken. Vlak voor de rust kon @hubohandbal toch voor het eerst overnemen. Ruststand: 12-11. Na de pauze maakten onze jongens meteen opnieuw gelijk 💪 Maar halverwege de tweede helft kon Hubo een kleine kloof slaan. Mentaal een stevige tik, maar onze ploeg gaf zich absoluut niet gewonnen. In een zenuwslopende slotfase vocht Don Bosco zich opnieuw helemaal terug in de wedstrijd. Twee ploegen die duidelijk enorm aan elkaar gewaagd waren. 🤝 Uiteindelijk trekken we nét aan het kortste eind: 23-22. 💔 Ondanks het nipte verlies zijn we ongelooflijk trots op wat deze U14 dit seizoen heeft verwezenlijkt. Karakter, inzet, teamspirit en kwaliteit — deze groep heeft het allemaal. Dit belooft heel veel voor de toekomst! 💛🖤 Proficiat aan @Hubohandbal en veel succes gewenst in de Vlaamse finale! 👏 #DonBoscoGent #Handbal #U14 #Trots #TeamSpirit #VHV #Jeugdhandbal #SamenSterk #DBGent #FightUntilTheEnd

Besox HBC Izegem – JM16
De J16 trok naar Izegem voor de laatste wedstrijd van de VHV-competitie. Al de 5e ontmoeting dit seizoen tussen beide teams en daarbij komt nog dat heel wat spelers op zondag samen trainen in de selectie van de HUB Oost-West. De ploegen kennen elkaar dus zeer goed. Inzet van deze wedstrijd: een 2de plaats in de poule. Na de slappe vertoning vorige week (inhaalwedstrijd thuis tegen Desselgem) hadden de jongens iets recht te zetten. En dat deden ze. Ze gingen verschroeiend van start en liepen snel 2-8 uit. Toch kwam Izegem beter en beter in de wedstrijd en gingen we rusten met een kleine voorsprong, 10-13. Ook bij het begin van de tweede helft ging Izegem verder op hun elan en noteerden we een 17-17 tussenstand. Tijd voor een Gentse Time-Out en die leverde ook het nodige resultaat. Opnieuw nam DBG de leiding met 17-21. De veer leek wat gebroken bij Izegem en de wedstrijd werd uitgespeeld. 22-27 eindstand. Een stevige, soms harde, wedstrijd met enkele tijdstraffen, maar wel één tussen 2 teams die het nodige respect opbrengen voor elkaar.

Thor – JM12
Op Moederdag mocht de zwarte u12 afzakken naar Oostende.
Daar werd snel duidelijk dat ook de potige jongens-van-de-kust een overwinning aan de aanwezige moeders wouden schenken. Het eerste kwart werd dan ook voor Oostende, mede dankzij hun grote en heel elastische top keeper. Lucas kon de troepen daarna motiveren en bijsturen en dankzij mooi samenspel (hebben we dit nog al gehoord dit seizoen?) en prachtig geplaatste shots werden kwart 2 en 3 voor DBG.
Dank aan onze kleintjes voor dit bonus cadeautje voor Moederdag!

